Dry Needling

Dry needling is een techniek waarbij dunne, steriele naaldjes gebruik worden om specifieke punten op het lichaam de doorbloeding te verminderen en spanningspunten te ontspannen. Het aanprikken van triggerpoints, dit zijn pijnlijke punten in de spieren die veelal verantwoordelijk zijn voor pijn en verminderde beweeglijkheid, zorgt dan voor pijnverlichting en verbeterde beweging.

Hoe werkt het juist?
Het is een directe methode voor triggerpoints te behandelen die verantwoordelijk zijn voor spierpijn en stijfheid. Zo is er ook een indirecte methode, myofasciale therapie, waarbij geen naalden worden gebruikt. Maar soms is dit onvoldoende (diepte, gevoelighied,…). Bij het inbrengen van de naald in het triggerpoint ontstaat er vaak een lokale twitch-respons (korte samentrekking van spiervezels), waarop de spiervezels ontspannen en de spierknoop afneemt. Daarnaast wordt lokaal de doorbloeding gestimuleerd, wat het afvoeren van afvalstoffen en het aanvoeren van zuurstof en voedingsstoffen ondersteund. Dit versnelt het genezingsproces en leidt tot een verbeterde functie van de spieren.

Voordelen:
  • Pijnverlichting
  • Verbeterde bewegingsvrijheid
  • Sneller herstel na blessure of inspanning
  • Vermindering van de spierspanning
  • Verbeterde lichaamshouding

Wat kun je verwachten tijdens een sessie?
Bij het inbrengen van de steriele naald voel je een lichte prik, gevolgd door een diepe spierontspanning wanneer de naald het triggerpoint bereikt. Dit kan samengaan met het lokaal samentrekken van de spiervezels.
Na de behandeling kan het behandelde gebied gevoelig zijn, al neemt dit snel af. Er wordt ook geadviseerd na de behandeling rustig te bewegen en wat te stretchen.